Taxi i London

Taxi i London

London har en av världens äldsta reglerade taxiservice där förarna måste gå igenom tuffa prov för att bli godkända för att få köra i en av Europas största städer. Det är enkelt att känna igen de traditionellt svarta taxibilarna ”The London Taxi” eller ”Hackney Carriage” som de heter genom deras speciella utseende. Taxibilarna kan enkelt kallas på från gatan om den gula taxiskylten är tänd, eller genom att lägga en beställning över telefon. Enligt lag måste taxichaufförer i de traditionella svarta taxibilarna ta alla passagerare som önskar åka upp till 12 engelska miles (ungefär 2 svenska mil).

Service med anor från 1600-talet

De första taxibilarna som liknar de klassiskt svarta taxibilarna många associerar med Londons citykärna idag börjar sin historia redan på 1600-talet  som kom upp under Drottning Elizabeth den första, på denna tid i form av stora och lyxiga droskor. Under denna tid började branschen organiseras, där det fanns regleringar kring hur mycket förarna kunde ta betalt och en uppförandekod.

London taxikultur

Under århundradena har mycket hänt med utseendet där häst och vagn byttes ut mot bilar med motorer. Taxametern infördes 1907 och stod i grund för det namn vi idag använder: Taxibilar. Under denna tidpunkt standardiserades också bilarna och de kostnader som det innebar att använda tjänsten. Från denna tid till idag har designen ändrats och motorer uppgraderats, och idag ligger störst fokus på att utveckla bilar med hög komfort som inte bara har en effektiv motor utan även är miljövänlig genom mindre utsläpp. 

Yrke med krav på kunskap

Att bli taxichaufför i London är något som kräver hög ambition och passion för yrket med tanke på det mycket krävande provet som behöver klaras för att få licensen. Provet heter ”Knowledge of London” och tar ofta två till fyra år att klara. För att bli godkänd krävs det att i huvudet kunna beräkna de snabbaste vägarna mellan olika platser i London, vilket inte är helt okomplicerat med tanke på att det finns ungefär 25’000 olika vägar som ska läras in. Det är inte heller endast ett provtillfälle som behöver genomgås för att klara testet, istället måste studenten närvara vid ett antal ”appearances” eller ”uppträdanden” där eleven får uppdraget att dra rutter mellan två punkter tills examinatorerna anser att eleven att redo att ge sig ut på Londons gator. Det är inte ovanligt att göra över 20 tester innan kandidaten anses redo.

Teknologin allt viktigare

Samtidigt som teknologin har gjort stora framsteg genom GPS-system finns det traditionella testet fortfarande kvar för taxichaufförerna. Anledningen är att tidsåtgången för att slå in adressen fortfarande anses ta för stor tid för chaufförerna, så för att kunna garantera en smärtfri resa för resenären vill man säkerställa att chauffören direkt vet vilket håll han ska köra, helst redan innan kunden hunnit öppna sin mun.

teknikålder

Samtidigt utnyttjas också teknologin i samspel med att den utvecklas genom nya applikationer där kunden har möjlighet att kalla på närmsta taxibil, utan att behöva sträcka upp sin arm. Det finns även nyutvecklade GPS-system som kan hjälpa taxichaufförer att navigera genom att grovt visa vilken riktning chauffören ska ta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.