Taxi i Indien

Taxi i Indien

Indien är världens sjunde största land till ytan och har den näst största populationen. Landet gränsar till Pakistan, Kina och Nepal och ligger således i södra Asien. I landet finns det tre olika topografiska huvudregioner som är helt skilda i sin geologiska utvecklingshistoria och landsformstyp. Resan till Indien är ganska lång, men väl på plats finns ett otroligt rikt kultur- och miljöarv att ta del av.

I den norra delen av landet ligger Himalaya, med bergmassiv. Den södra delen av landet bildar en halvö, en platå som är triangelformad. Den tredje regionen är slättlandet, en mycket bördig och vattenrik del av Indien. I Indien finns inget löpande befolkningsregister och befolkningssiffror baseras därför på demografiska uppgifter vid folkinräkningar som sker var tionde år. Ekonomisk tillväxt har gjort att populationen har fått en högre levnadsstandard sedan 1990-talet, men på landsbygden lever fortfarande många människor i fattigdom.

Trafiken

Bilförsäljningen och trafikeringen på vägarna har ökat explosionsartat i flera indiska städer. Detta har tyvärr skett utan att vägnäten eller trafikkunskaperna har ökat i samma hastighet. Idag har Indien de bland de högsta siffrorna när det gäller dödsolyckor i trafiken. Jämfört mot Sverige där det finns mycket tydliga lagar och regler kring hur man skall föra sig i trafiken kan man skrämmas då bilförare tutar eller då man ser fyra personer sitter tätt ihop på samma moped.

Som turist känns det allt för osäkert att ge sig ut i trafiken med en hyrbil, men då är taxi ett gott alternativ. Taxi i Indien är vanligtvis mycket billigt, men man får räkna med att resan kan ta tid eftersom trafiken kan vara mycket tung. En vanlig form av taxi är cykeltaxi, då passageraren får sitta på trehjulingars passagerarsäte eller till och med i ett släp bakom chauffören. I alla större städer i Indien finns det taxibilar att tillgå och det smidigaste sättet att ta sig från flygplatsen i New Delhi är att boka en taxi i en automat. På gatorna kan man hoppa in i taxibilar, eller auto rickshawer då de är lediga och stannar för en. En god idé är dock att komma överens om priset innan färden påbörjas, alternativt be chauffören använda taxameter.  Ett annat sätt att ta sig runt i trafiken är att hyra en bil med chaufför. Detta möjliggör att man kan stanna på spännande platser och sedan återvända till samma bil.

Trafiken
Trafiken

Startkostnaden för en taxi brukar vara sex kronor, och sedan tillkommer en avgift på 2 kr per km. Bensin kostar 9 kr per liter. En del taxichaufförer försöker lura resenärer genom att säga att deras hotell har gått i konkurs eller brunnit ned, detta för att kunna köra längre sträckor till hotell som de själva känner till och kanske får pengar ifrån. Det är viktigt att man själv får se sitt hotell och prata med personalen där innan man litar på att bokningen inte går att genomföra.

Kvinnliga taxichaufförer

Det finns ett par taxibolag i Bombay som bara har anlitat kvinnliga chaufförer. Vissa av dem har fått träning i självförsvar och talar god engelska. Många av dessa företag erbjuder dels taxiresor men också att man hyr dem en hel dag. Om man önskar kan de hjälpa en ända in på hotellet för att se till så att allt går bra med incheckningen. Exempel på två olika bolag är Privadarshini Taxi och Viira Cabs. Att åka med dem kan kännas extra säkert, men också smidigt då språkförbristningen minskar!