Hur jag började köra taxi del 3 – utbildningen

Hur jag började köra taxi del 3 – utbildningen

Jag måste nog säga att själva utbildningen och processen mot taxiförarlegitimation var tuffare än jag trodde. Det är otroligt imponerande att de invandrare vi hade i klassen klarade utbildningen, många ord frågeställningar var nog svårt för mig som svensk att förstå.Det första vi fick lära oss var innebörden av att vara taxiförare, mer än att köra människor från A till B. Givetvis bör man gilla att köra bil och ha hyfsat bra lokalkännedom (eller se till att träna upp den).

Social kompetens

goda sociala färdigheter

Men att köra taxi innebär också att man varje dag träffar många olika människor i många olika situationer. Det kan vara ett stressigt jobb så det krävs att man kan anpassa sig till olika typer av situationer.Att kunna sätta sig in i andra människors problem och att respektera detta är en annan viktig grej.Man måste vara stresstålig, serviceinriktad, flexibel, noggrann, tydlig i sin kommunikation, professionell i sitt bemötande och kunna göra sig förstådd på (och förstå) svenska.Alla dessa frågeställningar tas upp under det test man genomgår för att kolla om man är lämplig som taxiförare. Testet består av intervjuer, prov/test och praktiska övningar i förarmiljö.Först efter man klarat det testet så kan man påbörja själva utbildningen.

Kraven

Transportstyrelsen har olika krav på att man ska få taxiförarlegitimation också. Man måste vara minst 21 år, ha haft B-körkort i minst 2 år eller ha D-körkort. Ingen får vara dömd för grova brott eller sexualbrott de senaste två åren så det krävs utdrag ur brottsregistret, man måste även få godkänd vid en läkarundersökning samt givetvis klara alla delproven hos Trafikverket.En del län har krav från Länsstyrelsen att göra ett prov i lokalkännedom för att exempelvis kunna adresser till polis och sjukhus, så var det dock inte för mig men kan vara bra att veta. Det finns också olika delar av taxiföraryrken, det handlar om att man kan köra färdtjänst, skolskjuts, avtalskunder, sjukresor eller bud.Jag har funderat lite men vet inte riktigt vad jag tycker är roligast, det är liksom roligt på olika sätt. Även arbetstiden kan ju variera från dagtid till kväll eller natt, personligen gillar jag känslan att jobba natt.

Mycket plugg

Det var väldigt mycket pluggande under kursen, men även praktisk körning förstås.Om jag ska beskriva steg för steg hur allt gick till så började det med uttagningar och test innan man fick påbörja själva utbildningen. När det är dags så gör man de teoretiska proven hos Trafikverket, de består av delproven: Kartläsning (Delprov 1), Körekonomi/miljö (Delprov 2), Säkerhet (Delprov 2), Fordonskännedom (Delprov 2), Yrkestrafiklagstiftningen (Delprov 3), Trafiklagstiftningen (Delprov 3) och slutligen körprovet för taxi.

Mycket plugg

Proven

Man måste först ha fått godkänt på sina teoretiska prov innan man kan göra körprovet som liknar en uppkörning för B-körkort men med lite taxi-anpassning.När man sedan klarat alla prov, vilket är väldigt tufft, så ansöker man om taxiförarlegitimationen och sänder samtidigt med läkarundersökningen.Om jag inte minns fel så betalade jag 1200 kronor för att få själva legitimationen vilket är ett måste. Bra att se till att man har tagit ett foto efter Transportstyrelsens krav innan eftersom man ska skicka med det i ansökan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.